Äggallergi

Julius är allergisk mot ägg. Det visade sig väldigt tydligt på pricktestet vi gjorde idag på Allergicentrum. Vi testade även katt, hund, häst, vete och mjölk men det var bara på ägg det gav utslag. Äggallergi är främst de små barnen sjukdom och brukar vanligtvis växa bort under förskoleåldern. Nu gäller det att börja läsa innehållsförteckning på matvaror men jag kan tänka mig att man lär sig ganska snabbt. Äggfri pasta och äggfritt bröd är ju inga svårigheter att hitta sålänge brödet inte är penslat med ägg osv. Många maträtter kan man utesluta ägg i och i vissa fall som pannkakor och sånt kan man ersätta ägg med tex pofiber eller linfröavkok. Fiberhusk är jag ju bekant med sedan innan och det binder vätska och bildar en gel som liknar äggvita. Värre är väl bakverk men jag tror det går att hitta äggfria alternativ där också. Dags att börja fundera på en äggfri födelsedagstårta till Julius. Vad jag har förstått ska det finnas någon form av äggersättning i pulverform som heter No Egg också. Det finns ett enzym som heter Lysozym, E 1105 och det är en tredjedel av alla äggallergiker allergiska emot. Det finns i ex utländska ostar, typisk, jag som precis hade köpt en parmesanost som jag skulle ha i en moussaka som jag hade tänkt att göra till Jules, men vi klarar oss nog utan den. 
Vi har en jättebra läkare på Allergicentrum och både Rasmus och Julius går hos honom. Nästa gång vi har uppföljning har vi fått tid för pojkarna samtidigt.
 
Ni som är bekanta med området får gärna tipsa mig om äggfria recept och dylikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0