Jag kan min sten

Om ca en vecka beräknas min diamant anlända. Jag hoppas den uppfyller mina förväntningar och är så fin som den bör. 
Jag och Johan (guldsmeden) ska kika på den tillsammans och bestämma fattning, ringbredd m.m.

Stenen är köpt med certifikat GIA (Gemmologica Institute of America). Man kan säga att det är ett slags intyg där stenen har kontrollerats och kvalitetssäkrats av oberoende och proffesionell part. Diamanten följer även Kimberlyprocessen så att man är säker på att det är en konfliktfri diamant (även kallad blodsdiamant).

Som ni kanske märker har jag blivit väldigt påläst när det gäller diamanter och när man kommer upp lite i storlek på sten vill man ju heller inte ha så mycket inneslutningar. Därför köpte jag en diamant (IF) som är helt fri från inneslutningar, (yttre påverkan såsom små bristningar). Färgen har den högsta graden (D) vilken är "mkt sällsynt vit", och slipningen är en princess med en differens på 0,1 mm. Storleken är 0,36c (vikten) och slipkvalitén är EX/VG (excellent/very good).

Jag längtar efter att få bära den här ringen och nu är det bara 16 veckor kvar till bröllopet!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0