Stressigt

Det känns inte hundra. Micke lämnade Rasmus på dagis vid 10.00 idag och jag hämtade honom vid 17.00, som är vår stopptid. Rasmus dagis stänger kl: 17.00 och behöver han vara kvar längre tar de med barnen till ett annat dagis i närheten. Detta känns väldigt onödigt för exempelvis 10 min. Hinner ju i så fall knappt komma in där och med personal som han inte känner igen.
 
Hur som helst så har jag arbetstid till 16.30. Idag gick jag några minuter innan halv, körde järnet till Sturefors, parkerade bilen. Hann inte gå förbi huset för att lämna väskan utan istället skyndade jag snabbt och halvsprang till dagiset (med hälseneinflammation vilket gjorde att jag haltar värre än nånsin nu) för att komma dit vid 16.55. Puh, jag hann! När jag kommer fram till dagiset är det mörkt ute, -14 grader, bara Rasmus vagn är kvar ute och jag ser att det är nersläckt. Inte mig emot att de börjar släcka ner så att de barnen som är kvar kan varva ner lite. Problemet nu är att det var bara Rasmus och en äldre tjej kvar vars pappa jag mötte i dörren då de var påväg ut. Rasmus var glad men väldigt trött och har haft det bra på dagis idag. Men det kändes i hjärtat att se honom "sist" kvar och att det bara var hans vagn ute.
 
 
Jag hämtar alltså 17.00 vilket jag själv inte tycker är en sen tid utan helt normalt. Hur gör alla andra för att hämta så tidigt? Vad tycker och hur gör ni andra som har barn på dagis?? Hälften av alla barn på Rasmus dagis är såkallade 15-timmars barn då de har yngre syskon hemma. Under hela eftermiddagen har det alltså kommit föräldrar och hämtat barnen och jag vet att barnen springer fram till grinden och tittar när det kommer någon, inkl Rasmus. Rasmus föräldrar har inte kommit idag när han har sprungit fram. Det är inte kul om han alltid ska vara sist kvar och det kommer inte fungera med den stressen för mig att hinna till 17.00. Någon gång kanske Rasmus vill att hans föräldrar ska hämta honom när det är andra barn kvar så att han också kan "visa" sin mamma eller pappa.
 
Detta är vad jag tror, Rasmus är 1,5 år och kanske inte bryr sig alls. Imorgon ska vi be de att ta in Rasmus vagn på eftermiddagen om de har tid och plats eftersom vi går hem med vagnen. Det var inte kul att se att den hade stått ute sedan lunchtid i så kallt väder och sen sätta honom i den för att gå hem. 
Ska jag behöva ändra min arbetstid för att detta ska fungera??
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oscar är nästan alltid sist kvar på vårt dagis med och våran vagn står alltid ute... Det finns inte plats inomhus vilket hör att vi alltid har med en extra filt som vi lägger i vagnen när vi ska gå hem så han inte behöver sitta direkt på en kall sits. Jag slutar alltid 17 så vi hämtar inte innan 17:30, jag har tänkt samma tänker som du, hur jobbar alla andra föräldrar!? Oscar tycker nog att det är skönt när han blir själv.. Dom brukar titta på film eller busa och då får han ju all uppmärksamhet från dagisfröken :) jag tror att detta kommer att bli jätte bra, men jag förstår att det är jobbigt att dom stänger 17 och sen lämnar honom på annat dagis :/

2013-01-22 @ 22:41:05
Postat av: Annie

Gumms....alla tänkter nog som du. Rasmus blir ju lämnad så sent, många av de andra kanske jobbar 7-16 och lämnar sina små jättetidigt. Bättre att få ta det lugnt på mornarna och vara bland de sista hem. Sväng förbi med bilen och lägg in vagnen i bagaget? Sparar kanske några minuter på det. Men som sagt...hur gör folk? Stänga kl 17 låter väldigt tidigt. Det viktigaste är att Rasmus har skoj och det verkar han ju ha:)

2013-01-22 @ 23:52:32
Postat av: Jessica

det låter ju helt sjukt att man ska behöva stressa för att hämta sina barn! jag slutar också vid klockan halv fem och kan inte hämta mina barn tidigare än klockan 5! men det är ju också helt normalt, de flesta föräldrar har arbeten som kräver att man jobbar till klokcan fem....vårt dagis stänger åtminstone vid 6 och då brukar det vara flera barn kvar!

2013-05-07 @ 08:24:41
URL: http://www.tendea.se/lp/nanny

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0