Babblarna-böcker

På Julius språkgrupp har vi fått mkt tips  om hemsidor, appar, böcker och jag följer även ett Instagram-konto som heter @teckensomstod. Där får man ett eller flera tecken varje dag.

Det finns böcker med Babblarna som är väldigt pedagogiska och passar väldigt bra som till Julius som har en expressiv språkstörning som gör att han inte kan tala. Längst bak i böckerna finns det teckenillustrationer för orden i boken. Ibland kan det vara lättare att prata ett språk som inte finns och Babblarnas språk bygger på ljudet i deras namn. Genom att härma deras sätt att prata så tränas förmågan att använda betoningar och melodi i språket.

Jag har varit i kontakt med kommunen och undersöker just nu vår rätt till extra stöd på förskolan nästa år då barnen kommer att gå 30h/v istället för 15h/v som nu. Jag har även pratat med Julius pedagoger som skulle titta närmare på detta.
Igår hade Lena (en av Julius pedagoger) gått till biblioteket med BARA Julius och lånat böcker och det gjorde mig så glad och varm i hjärtat.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0