Lördag

Något jag har lärt mig med tre barn är att det krävs planeringen och framförhållning, något som passar mig bra. Det gäller att ta varje tillfälle i akt till förberedelser för man vet inte hur körig nästa timme kan bli. Barnen får lära sig att vänta då jag endast kan "hjälpa" en i taget och då gäller det att prioritera rätt. Samtidigt kan man inte ha allt förberett hela tiden utan det är bra för barnen att se att man städar, tvättar och lagar mat och att det är så vardagen ser ut och inte kan innehålla roligheter hela tiden. På så sätt lär de sig att leka själva och det främjar fantasin. Oftast är de små prioriterade då tålamodet är mindre ju yngre de är. Jag och Rasmus tar igen detta vid andra tillfällen så han kan känna att det är ett privilegium att vara äldst. Att jag och Micke är ett sådant bra team och kan läsa varandras tankar när det gäller barnen gör allt mkt lättare och roligare.
Redan igår tog jag fram "kalaskläder" och strök dessa till de minsta. Rasmus ska vara utklädd till tiger idag så han ska målas lite i ansiktet innan vi åker.
Nu vaknar Julius (?!? han har nog aldrig sovit såhär länge) så jag ska ta upp honom och göra en välling.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0