Etmoidit?

Rasmus är hemma på permission då han är inlagd på BAVA pga misstänkt Etmoidit, en slags bihåleinflammation som barn kan få och som är väldigt farlig. 
Det började igår då jag tyckte han inte såg ut som sig själv när jag hämtade honom på dagis. Under eftermiddagen svullnade ena ögat upp och på natten när han skulle kissa så var ögat hemskt. Jag ringde 1177 och kl 03 begav jag och Rasmus oss till US. Rasmus mådde bra och har inte haft någon feber eller något annat. Vi såg det som ett litet "äventyr" inatt och han var glad. Läkaren undersökte honom och konstaterade att det inte handlade om någon ögoninflammation utan väldig svullnad och eventuell Etmoidit, men mycket talade mot det då allmäntillståndet var så bra så vi avvaktade. När vi kom hem somnade vi båda två under varma täcket och det var skönt kan jag lova, vi var rätt trötta.
Idag ändrade ögat karaktär och det har blivit mer rött och jag ringde 1177 igen som skickade oss till öron/näsa/hals som sedan i sin tur skickade oss till barnakuten, jag behöver nog inte nämna hur många timmar vi har varit iväg idag.
I och med att svullnaden är ensidig (som denna sjukdom) och det inte finns någon förklaring till detta vågar de inte riskera något då sjukdomen (om det skulle vara den) är så allvarlig. 
Rasmus har fått antibiotika intravenöst genom en infart i armen och den sitter kvar på honom nu med bandage runt. Klockan 06 imorgonbitti ska han få nästa dos och sedan var åttonde timme vid några tillfällen innan de bestämmer hur vi går vidare. I och med att han är så pigg och glad fick vi åka hem och sova och det kändes skönt.
Man undrar ju om detta verkligen var nödvändigt men samtidigt vill man ju inte ta några risker. Jag tycket det liknar en allergisk reaktion men i och med att det är ensidigt känns det inte som det ändå? 
Idag har Birgitta hjälpt oss och imorgon kommer mamma in och har Freja under tiden Micke åker med Rasmus till US och jag fortsätter med Julius inskolning. Min efterkontroll på Kvinnohälsan som jag skulle på imorgon fick bli inställd. 
Vissa dagar har man inget och så vissa dagar då händer allting.
Nu sover han skönt i vår säng och jag hoppas svullnaden har lagt sig något imorgon ❤️.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Krya på dig Rasmus ❤️❤️

2015-05-20 @ 21:50:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0