Lika delar

Just nu ska jag göra min tårtbotten inför Rasmus barnkalas imorgon. Jag gör min botten efter konceptet "lika delar" där man använder sig av 3 lika stora glas. Till min springform på 24 cm gör jag såhär:

I det första glaset knäcker jag 5 ägg.
I det andra glaset fyller jag på med strösocker till samma nivå som äggen.
I det tredje glaset fyller jag på med vetemjöl och potatismjöl (hälften,hälften) till samma nivå som de tidigare glasen.
När jag sedan vispar ihop smeten använder jag ca 2 tsk bakpulver och en knivsudd vaniljpulver.

Vispa ägg och socker LÄNGE.
Sikta ner mjölet blandat med bakpulver och vanilj och rör försiktigt med en slickepott.

Smöra formen och bröa med vetemjöl så får man ingen skorpa på kanten på tårtbotten.

Ugnen har jag på ca 160 grader (varmluft) och i ca 40 minuter.

När du har tagit ut tårtbotten vänd på den direkt så att du inte får en hög bula i mitten, vänd sedan tillbaka den.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0