Morotsbröd

Vi har en misstänkt halsfluss här hemma och jag hoppas verkligen att jag och Rasmus inte blir smittade, jag har varit sjuk nog nu.
Enligt sjuklingens önskemål serveras det soppa här ikväll. Jag har gjort potatis & purjolökssoppa och bakat morotsbröd till.
 
 
Här får ni receptet på morotsbröden:
 
1 pkt jäst
5 dl vatten 37 grader
4 dl rivna morötter
1 tsk salt
250 g keso
1 msk rapsolja
1 dl solrosfrön
4 dl grahamsmjöl
ca 15 dl vetemjöl special
pumpakärnor
 
Rör ut jästen med det fingervarma vattnet. Ha i övriga ingredienser och till sist så mkt mjöl så att du får en smidig deg. Knåda noga. (Jag körde i hushållsassistenten). Täck degen och låt jäsa i 30 min.
Värm ugnen till 225 grader. Knåda degen lätt. Dela i två bitar och rulla ut till längder. Dela varje längd i ca: 10 bitar. Forma till bitarna något och lägg på varsin plåt. Låt bröden jäsa övertäckta i 20 min.
Pensla bröden med kallt vatten och strö över pumpakärnor.
Grädda mitt i ugnen i 20 min.
Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0