Sofnys pannacotta

Jag gjorde desserten till nyårsmiddagen och den bestod av vit chokladpannacotta med hallonsås (och färsk ananas med mynta vid sidan av). Jag googlade många recept på pannacotta men hittade inget jag fastnade för och nästan alla var för 4 personer och vi var 6 st. Det slutade med att jag komponerade ett eget och här är resultatet. Det blev rätt bra faktiskt ;).
  • 5 dl grädde
  • 1 dl mjölk
  • 1/2  tsk äkta vaniljsocker
  • 200-250 g choklad
  • 3 gelatinblad
  • 300g Hallon
  • Florsocker efter smak
  1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 min.
  2. Koka upp grädde, mjölk och vaniljpulver.
  3. Krama ur vätskan från gelatinbladen och ha ner de under omrörning.
  4. Ha i chokladen och rör tills allt smälter ihop.
  5. Häll upp i portionsglas.
  6. Täck med plastfolie och låt stå i kylen i ett par timmar.
Hallonsås
  1. Mixa hallonen till en puré med en stavmixer eller gaffel. (Om bären är frysta hetta upp de i en kastrull med lite vatten). Sila bort kärnorna med en finmaskig sil och smaka av med  florsocker.
  2. Häll över såsen på pannacottan innan den serveras.



Kommentarer
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Åh, vad smaskigt!!! :)



SV: Tack, vad söt du är!

2012-01-02 @ 18:38:35
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/
Postat av: Cathrine

Inte för att jag äter pannacotta, men TACK för kommentaren på min blogg, den värmde :) KRAMAR

2012-01-02 @ 20:22:29
URL: http://superbeb.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0