Lemonsquares

Fick Buffé-tidningen i brevlådan idag och hittade ett recept som jag var tvungen att prova. Av en händelse råkade jag ha en bit vit choklad och en citron liggandes och det var typ allt som behövdes. Här är receptet:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 3/4 dl florsocker
  • 2 + 1/2 dl vetemjöl
  • 3 ägg
  • 2 1/4 dl socker
  • finrivet skal och saft från 1 citron
  • 1 dl finriven vit choklad
This is how you do it:
  1. Sätt ugnen på 175°C
  2. Klä en rektangulär form, ca: 20x24 cm, med bakplåtspapper.
  3. Vispa snabbt ihop smör, florsocker och 2 dl mjöl med elvisp.
  4. Tryck ut degen i formen, låt degen gå upp en liten bit på kanten. Grädda mitt i ugnen i 15 min.
  5. Vispa ägg, socker, citronskal + saft och 1/2 dl mjöl med elvisp.
  6. Häll smeten i formen och grädda ytterliggare 15-20 min. Låt svalna, stjälp upp kakan och skär i rutor. Garnera med riven vit choklad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0