Blåbärspaj

Supertrevlig fika här hemma idag med tjejerna. Tack för allt fint som ni hade med er till Rasmus och mjölkchoklad och te till mamman ;). Jag bakade en blåbärspaj och serverade den tillsammans med vaniljsås. Jag följde ett av Leila Lindholms recept "Äppletantens smuldegspaj".

Grundreceptet på smuldegen ser ut såhär:
1.5 dl råsocker
1.5 dl kokosflingor
1.5 dl havregryn
2.5 dl vetemjöl
200 g kallt smör

Nyp ihop smör med socker, kokos och mjöl. Ta i havregrynen sist så att de inte går sönder så mycket.

Jag använde mig av ca: 1l frysta blåbär som jag blandade med lite strösocker (3/4 dl), majsstärkelse (2 msk) och rivet skal av en citron i en bunke.

Smörj en form och ha i blåbär eller den fyllning du har tänkt. Fördela smuldegen över och låt den bakas i mitten av ugnen i ca: 25 min på 200 grader. Jag brukar ringla lite sirap över pajen innan jag sätter in den i ugnen.

Kommentarer
Postat av: Cathrine

Supersnabb update, man tackar :)

2011-07-23 @ 17:11:35
URL: http://catenett.blogg.se/
Postat av: mojje

Underbart, nu ska jag ge mig på det här med att baka igen ;)

2011-07-27 @ 11:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0